Keresés

Tiltások – Kötelezettségek – Kivételek

Alkohol hirdetések

 

1.      Tilos alkoholtartalmú ital olyan reklámja, amely

a.)    gyermek-, illetve fiatalkorúaknak szól vagy azokat mutat be

b.)   alkoholtartalmú ital mértéktelen fogyasztására ösztönöz, vagy negatívan tünteti fel az alkoholfogyasztástól való tartózkodást,

c.)    az alkohol fogyasztását jobb fizikai teljesítménnyel vagy járművezetéssel, társadalmi vagy szexuális sikerekkel kapcsolja össze,

d.)   azt állítja vagy olyan benyomást kelt, hogy az alkoholnak gyógyászati tulajdonsága van, serkentő vagy nyugtató hatású,

e.)    azt állítja vagy olyan benyomást kelt, hogy az alkohol személyes konfliktusok megoldásának eszköze lehet, vagy

f.)      magas alkoholtartalmat az italok pozitív minőségi jellemzőjeként hangsúlyozza.

2.      Tilos közzétenni alkoholtartalmú ital reklámját:

sajtótermék első borítólapjának külső oldalán, illetve – honlap esetén – a nyitó oldalon

g.) Folyó bor hirdetést nem tudunk felvenni. Csak palackozott, illetve NEBIH minősítéssel (https://portal.nebih.gov.hu/kozetkeztetes/minositesi-kerelem) rendelkezőt, amit fel kell mutatni/beküldeni a hirdetés megjelentetéséhez.

Dohánytermék1.      A dohánytermék reklámja tilos (közvetve és közvetlenül is)

2.       Dohánybolt reklámozása ( pl. nyitva tartás stb.) lehetséges, De!

a) kizárólag dohánytermékek reklámozása vagy dohányzásra utaló képek nélkül

b)  a dohánybolt hirdetésében egyéb termékek ( pl. üdítő, kávé stb.) megjelölése nem tilos

Fatermékek, tűzifa1.      A fatermékkel kapcsolatos faanyagkereskedelmi lánchoz tartozó tevékenység reklámozása esetén a kínált terméket, szolgáltatást nyújtó faanyag kereskedelmi lánc szereplő technikai azonosító számát a hirdetésben fel kell tüntetni. (EUTR szám.) https://portal.nebih.gov.hu/eutr-kereso

2.      Abban az esetben, ha az erdőgazdálkodó a saját erdőgazdálkodása során előállított fát kívánja értékesíteni erdőgazdálkodói kódot kell feltüntetni a hirdetésben. Ha nem a saját erdőgazdálkodásában előállított fát kívánja értékesíteni -mert mondjuk mástól vásárolta meg a fát- akkor EUTR számmal kell rendelkeznie.

3.      Életciklusát lezárt faanyag (pl. bontásból származó) EUTR szám nélkül hirdethető, kivéve, ha a bontott faanyagot valamilyen hasznosítási céllal hirdeti (pl. épületfaként, tűzifaként stb.).

4.  A hivatalos mértékegység a m3, ebben kell megadni ahhoz, hogy megjelenhessen (megadható az erdei köbméter ára is mellette, de ettől függetlenül a sima m3 árnak is szerepelnie kell, mert az a hivatalos mértékegység) Ezek a formátumok használhatóak: x Ft/m3  vagy x Ft/m3 (xFt/erdei m3) vagy Ft/kg (xFt/ázsa)

5. Az „Ingyenes szállítás” -ra vonatkozó feltételeket mindig pontosan meg kell adni!

Pld. Legalább 5 m3 vagy azt meghaladó mennyiség megrendelése esetén, ingyens házhoz szállítással.

Álláshirdetés1.      Álláshirdetés esetén

·         az álláshirdetést feladó magánszemélynek kötelező megadnia nevét, egyéb elérhetőségét

·         az álláshirdetést feladó munkáltatónak kötelező megadnia a Munkáltató nevét, elérhetőségét.

·         jeligés álláshirdetések felvétele tilos.

.         tilos a nemi megkülönböztetés álláshirdetésnél (nem lehet csak nőt, vagy csak férfit keresni)!

TűzijátékFőszabály: Tűzijátékot forgalmazni és hirdetni kizárólag december 28-31. között lehet

Kivétel:

December 28. előtt is lehet hirdetni a tűzijátékot árusító boltok, helyszínek nevét, elérhetőségét, nyitva tartási idejét.

(De! termékek elnevezése (pl. rakéták), részletes bemutatása, tűzijátékot ábrázoló képek ne szerepeljenek a hirdetésben)

Példák megjeleníthető hirdetésre:

„… szilveszteri kellékek kaphatók a ……… helyszínen”

„…a jogszabályok szerinti feltételekkel pirotechnikai eszközök kaphatók a ….. helyszínen”

„ ……Tűzijáték értékesítés kizárólag december 28-31. között a ……… üzletben”

Új autó hirdetés1.      Új személygépkocsi-típussal (típusváltozattal, kivitellel) kapcsolatos reklámanyag tartalmazza az adott típus hivatalos üzemanyag-fogyasztási és hivatalos CO2-kibocsátási adatait

2.      Feltüntetés szabályai:

a)      könnyen olvasható és könnyen érthető

b)     nem lehet kevésbé feltűnő, mint a hirdetés fő információkat tartalmazó része

c)      hivatalos üzemanyag-fogyasztása: liter/100 km-ben, egy tizedesjegy pontossággal

d)     hivatalos fajlagos CO2-kibocsátása: g/km-ben kifejezve, egész számra kerekítve

3.      Kivételek (nem kell feltüntetni)

– ha csak gyártmány szerepel a hirdetésben (De! típusváltozat, kivitel nem szerepel)

– ha a hirdetés az új személygépkocsi-típusra vonatkozó műszaki adatot nem tartalmaz és több személygépkocsi-típus (típusváltozat, kivitel) kerül reklámozásra a hirdetésben

Temetkezési szolgáltatás1.      Temetkezési szolgáltatás hirdetése címlapon, nyitó oldalon nem javasolt

2.      Temetkezési szolgáltatásról szóló hirdetés tartalma:

a)      csak a szolgáltató neve,

b)     megkülönböztető megjelölése,

c)      elérhetőségének módja és időtartama

d)     nyitvatartási információk

e)      a „temetkezés” szó,

f)       a nyújtott szolgáltatásoknak és azok díjának tárgyszerű – kegyeleti jogokat nem sértő – felsorolása tüntethető fel

3.      Javaslat:

A szolgáltatások felsorolása helyett: „Teljes körű temetkezési szolgáltatás nyújtása”

Politikai hirdetésKampányidőszakon kívül is szabály:

–          a politikai hirdetés más hirdetésektől jól elkülöníthető legyen

–          „Fizetett politikai hirdetés” feltüntetése

–          a hirdetés megrendelő párt/cég/magánszemély nevének feltüntetése a hirdetésen

Politikai hirdetés = az ellenérték fejében közzétett, valamely jelölő szervezet vagy független jelölt népszerűsítését szolgáló vagy támogatására ösztönző, illetve azok nevét, célját, tevékenységét, jelszavát, emblémáját népszerűsítő, sajtótermékben közzétett médiatartalom.

Politikai hirdetés a választási kampányidőszakban az alábbi feltételek teljesülése esetén tehető közzé.

·         A sajtótermékben közzétett politikai hirdetésnek azonnal felismerhetőnek és más médiatartalmaktól megkülönböztethetőnek kell lennie. A politikai hirdetésen fel kell tüntetni megrendelőjének nevét és lakóhelyét, illetve székhelyét.

·         Amennyiben sajtótermék politikai hirdetést kíván közölni, a választás kitűzését követő 5 munkanapon belül az Állami Számvevőszékhez eljuttatja hirdetési szolgáltatásainak árjegyzékét, amelyet az nyilvántartásba vesz, és honlapján közzétesz. A sajtótermék ugyanezt az árjegyzékét a honlapján közzéteszi.

·          Politikai hirdetést kizárólag olyan sajtótermék közölhet, amelynek hirdetési árjegyzékét az Állami Számvevőszék nyilvántartásba vette. Politikai hirdetés csak a nyilvántartásba vett árjegyzék által meghatározott ellenérték fejében közölhető.

Gyermek-, illetve fiatalkorúaknak szóló reklámTilos az olyan gyermek-, illetve fiatalkorúaknak szóló reklám, amely

1.      alkalmas a gyermek-, illetve fiatalkorúak fizikai, szellemi, érzelmi vagy erkölcsi fejlődésének kedvezőtlen befolyásolására, különösen ha

–  erőszakra, szexualitásra utal vagy azt ábrázol, vagy

–  témájának meghatározó eleme az erőszakos módon megoldott konfliktus

2.      gyermek- vagy fiatalkorút veszélyes, erőszakos vagy a szexualitást hangsúlyozó helyzetben mutat be

Egyéb: gyermekeknek/fiatalkorúaknak szóló tartalom mellé ne helyezzünk olyan hirdetést, amely a gyermekeket kedvezőtlenül befolyásolhatja pl. alkohol hirdetés

Pornográfreklám1.      Tilos az olyan reklám, amely a nemiséget súlyosan szeméremsértő nyíltsággal ábrázolja, különösen amelyik nemi aktust vagy nemi szervet nyíltan ábrázol

2.      Tilos a szexuális szolgáltatás reklámja

3.      Tilos az olyan áru reklámja, amely rendeltetése szerint szexuális ingerkeltésre irányul

XLVIII. törvény 8. § 1. bekezdése alapján tilos az olyan reklám, amely a gyermek- és fiatalkorúak fizikai, szellemi, érzelmi vagy erkölcsi fejlődését károsíthatja.

9. § 1. bekezdése szerint tilos az olyan reklám, amely a nemiséget súlyosan szeméremsértő nyíltsággal ábrázolja, különösen amelyik nemi aktust vagy nemi szervet nyíltan ábrázol (pornográfreklám).

9. § 3. bekezdése szerint tilos az olyan áru reklámja, amely rendeltetése szerint szexuális ingerkeltésre irányul.  

Lőszer, lőfegyver reklámjaTilos fegyver, lőszer, robbanóanyag és a közbiztonságra különösen veszélyes eszköz reklámja.

A közbiztonságra különösen veszélyes eszköznek minősül:

1.      az olyan szúró- vagy vágóeszköz, amelynek szúróhosszúsága vagy vágóéle a 8 cm-t meghaladja, továbbá a szúróhosszúság vagy a vágóél méretétől függetlenül a dobócsillag, a rugóskés és a szúró-, vágóeszközt vagy testi sérülés okozására alkalmas egyéb tárgyat kilövő készülék (különösen: felajzott íj, számszeríj, francia kés, szigonypuska, parittya, csúzli);

2.      a jellegzetesen ütés céljára használható és az ütés erejét, hatását növelő eszköz (különösen: ólmosbot, boxer);

3.      a lánccal vagy egyéb hajlékony anyaggal összekapcsolt botok, nehezékek;

4.      az olyan eszköz, melyből a szem és a nyálkahártyák, illetve a bőrfelület ingerlésével támadásra képtelen állapotot előidéző anyag permetezhető ki (gázspray)

Termékbemutatók reklámja1.      Tilos az árubemutatóval egybekötött termékértékesítéshez kapcsolódóan ajándék juttatása, árengedmény, kedvezmény, vagyoni előny és ajándéksorsolás reklámja.

2.      Tilos az árubemutatóval egybekötött termékértékesítés során pénzügyi szolgáltatás nyújtása, a készpénz helyettesítő fizetési eszköz használatával összefüggésben nyújtott pénzügyi szolgáltatás kivételével.

Árubemutatóval egybekötött termékértékesítés = a kereskedő vagy a nevében, illetve javára eljáró személy által a termék bemutatása, illetve forgalmazása céljából szervezett utazás vagy rendezvény alkalmával folytatott kiskereskedelmi tevékenység.

A törvényi szigorítás óta ingyenes „egészségnapnak”, „egészségügyi szűrővizsgálatnak”, „teljes körű egészségmegőrző programnak”, illetve „ingyenes állapotfelmérésnek” (pl.: szív- és érrendszeri állapotfelmérés, vércukorszint mérés, testzsír mérés stb.) „álcázott” hirdetések formájában próbálják a törvényi szabályozást kikerülni, az ilyen jellegű hirdetések közzététele szintén tilos.

Szerencsejáték reklám1.      Tilos a gyermek-, illetve fiatalkorúak szerencsejátékban való részvételére felszólító reklám. Tárgyszó

2.      (2) Tilos közzétenni szerencsejátékhoz kapcsolódó reklámot olyan sajtótermékben, amely alapvetően gyermek-, illetve fiatalkorúakhoz szól.

3.      (3) Tilos közzétenni olyan reklámot, amely az állami adóhatóság engedélye nélkül szervezett szerencsejátékot népszerűsíti.

4.      (4) Tilos olyan reklámban szerepelni, amely az állami adóhatóság engedélye nélkül Magyarország területén szervezett szerencsejátékot népszerűsít

5.      Online szerencsejátékot csak az Szerencsejáték Zrt. szervezhet, ilyet még külföldről sem csinálhatnak, tehát ilyen jellegű hirdetést külföldről sem lehet feladni

Egyéb reklámtilalmak1.      Tilos az olyan áru reklámja, amelynek előállítása vagy forgalmazása jogszabályba ütközik.

2.      Tilos a tudatosan nem észlelhető reklám.

3.      Tilos a külön jogszabályban meghatározott veszélyes eb, továbbá az állatviadal reklámja.

4.      Tilos emberi szervet, szövetet bármilyen felhasználás céljára reklámozni.

5.      Tilos a terhességmegszakítás, a terhességmegszakítást végző intézmény, arra alkalmas eszköz vagy eljárás reklámja.

6, AKCIÓ, KIÁRUSÍTÁS, KEDVEZMÉNY – amennyiben ezek szerepelnek a hirdetés szövegében, fel kell tüntetni vagy az akciós időtartamot, vagy  hogy a készlet erejéig tart!

Ingatlan

November 1.-től új szabály lépett életbe, miszerint                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                A 176/2008. (VI.30.) kormány rendelet módosítása szerint, mely 2023.11.01. napjától lépett érvénybe kötelező feltüntetni az energetikai minőség szerinti besorolást.                                                                                                                Az épület vagy önálló rendeltetési egység értékesítésre vagy bérbeadásra való kínálásakor a reklámban/hirdetési szövegben fel kell tüntetni az épület vagy önálló rendeltetési egység energetikai minőség szerinti besorolását. Amennyiben hatósági vizsgálat során az energetikai minőség szerinti besorolásra vonatkozó nyilatkozat tartalma nem bizonyul valósnak, annak valamennyi jogkövetkezménye a hirdetőt, a megrendelés aláíróját és/vagy a nyilatkozat aláíróját terheli.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                      Az ingatlan eladásnál és bérbeadásnál is fel kell tüntetni a hirdetés szövegében nem magának a tanúsítványnak a számát, hanem csak egy kódot – Pld: CC (korszerű)

Tiltások - Kötelezettségek - Kivételek 1

 

Eladási ár / egységár / szolgáltatás díjának feltüntetése hirdetéseken

Amennyiben a hirdető ügyfél a hirdetésében a fogyasztók részére valamilyen

  • terméket kínál megvétele vagy valamilyen
  • szolgáltatás igénybevételét hirdeti

ÉS

a hirdetésében szeretné az adott termék/szolgáltatás árát is feltüntetni,

akkor az egységár feltüntetésére az alábbi szabályok vonatkoznak:

  1. a)    a térfogatra értékesített terméknél:

– literenként (Ft/l), vagy

– milliliterenként → (Ft/ml),

– centiliterenként → (Ft/cl),

– deciliterenként → (Ft/dl),

– köbméterenként → (Ft/m3), (tehát tűzifa esetében helyes a köbméter megjelölés)

 

DE! A kaloda, üm3 (űrköbméter) nem számít hivatalos mértékegységnek, így ezek önmagukban nem használhatók.

 

  1. b)    tömegre értékesített terméknél:

–      kilogrammonként → (Ft/kg)

–      grammonként → (Ft/g),

–      dekagrammonként → (Ft/dkg)

–      tonnánként → (Ft/t)

(A fentiek alapján a szén esetében kg-ot vagy tonnát kell megadni. De teljesen megfelel pl. ha úgy adják meg, hogy 100 kg 2.200,- Ft)

DE! Előfordul, hogy a hirdető mázsában (q) szeretné feltüntetni az általa eladásra kínált terméket, azonban a q (mázsa) nem számít hivatalos mértékegységnek, azt javítani kell kg-ra vagy tonnára.

 

  1. c)    hosszúságra értékesített terméknél:

–      méterenként → (Ft/m),

–      milliméterenként → (Ft/mm) vagy

–      centiméterenként → (Ft/cm),

 

  1. d)    a felületre értékesített terméknél:

–       négyzetméterenként → (Ft/m2)

 

  1. e)   kizárólag darabra értékesített terméknél:

–       darabonként → (Ft/db)

Amennyiben a hirdető semmilyen árat nem tüntet fel a hirdetésen az főszabály szerint nem probléma, a hirdetés felvehető.

KIVÉTEL:

Nem kell feltüntetni az egységárat

  1. a) az 50 g, 50 ml vagy 5 cm alatti csomagolási egységű vagy méretű,
  2. b) az automatából értékesített,
  3. c) az egy csomagban lévő, készletben értékesített,
  4. d) a különleges díszcsomagolású termékek esetén

 

Példák:

Egyéb szabályok:

  • Kedvezményes árak feltüntetése

Kedvezményes áron értékesített terméknél nem megfelelő önmagában az eredeti eladási árnak és a kedvezmény mértékének (például: „-X%”, „-Y Ft”) feltüntetése, ha nem szerepel összegszerűen a fogyasztó által ténylegesen fizetendő végső ár is.

  • tól” – „ig” típusú ár feltüntetése

Jogszabályba ütközik a „-tól – -ig” típusú ártájékoztatás is, mert nem felel meg az egyértelműség követelményének. Ugyanakkor amennyiben egy üzletben „-tól – -ig” típusú árfeltüntetés mellett az egyes termékek eladási árát a jogszabályi előírásoknak megfelelően külön-külön feltüntetik a termékeken, akkor ez az árfeltüntetés megfelelő.

Részletek:

  • A termékek eladási ára és egységára, továbbá a szolgáltatások díja feltüntetésének részletes szabályairól szóló 4/2009. (I. 30.) NFGM-SZMM együttes rendelet
  • A fogyasztóvédelemről szóló 1997. évi CLV. törvény

 

Ellenőrizni kell a hirdetéseket abból a szempontból is, nem tartalmaznak-e szerzői-, személyiségi-, vagy szellemi alkotásokkal kapcsolatos jogot sértő részt.